Sylwetki Wykładowców

Dr hab. inż. pil. Jarosław Kozuba prof. nzw w Pol. Śl.


Prof. zw. dr hab. inż. Jan Pila

Prof. dr hab. inż. Jan Pila otrzymał z dniem 18 maja tytuł profesora z rąk prezydenta Republiki Słowackiej Andreja Kiski.

Książki:

Aircraft brake temperature from a safety point of view Autorzy: Jan Pila, P. Korba, M. Hovanec.,
Aircraft systems. Autorzy: Jan Pila, Jarosław* Kozuba, Grzegorz Peruń.
Aircraft, airframe. Autorzy: Jan Pila, Jarosław* Kozuba, Grzegorz Peruń.


Artykuły naukowe:

Teleinformatyka w edukacji inżynierii awiacji, Pila, J.Szabo, S.Pila, M
Czynnik ludzki a poziom bezpieczeństwa realizacji zadań lotniczych, Compa T., Kozuba J., Pila, J.
Modelling and simulation of power transmission system oriented on diagnosis of failures in toothed gear, Peruń, G., Kozuba J., Pil’a, J.
Content available local Numerical approach in aeroelasticity, Sloboda, O.Korba, P.Hovanec, M.Pila.


Dr hab. inż. nawig. Andrzej Fellner

Dyrektor Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej Politechniki Śląskiej. Nawigator klasy mistrzowskiej. Od 1978 nauczyciel akademicki: Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie, Akademia Obrony Narodowej w Warszawie, PWSZ w Chełmie, PWSZ w Krośnie. W latach 2002-2005 Szef Oddziału Zarządzania Przestrzenią Powietrzną Sił Zbrojnych RP. Od 2008 r. dyrektor Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej Politechniki Śląskiej.


Autor pierwszej w Polsce habilitacji z nawigacji powietrznej (Politechnika Warszawska, 2002). Specjalista z zakresu zastosowań systemów naziemnych i satelitarnych dla potrzeb lotnictwa. W 1990 r. podczas stażu naukowego na stanowisku adiunkta w Instytucie Nawigacji i Hydrografii Morskiej Akademii Marynarki Wojennej, w trakcie rejsu do Poti na pokładzie okrętu ORP „Wodnik", w trakcie wacht na stanowisku kierownika praktyki nawigacyjnej podchorążych AMW, po chrzcie morskim imię „AEROMARINUS".


Dr inż. Robert Konieczka

Jest absolwentem Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie w specjalności samoloty i śmigłowce oraz studiów podyplomowych w tym zakresie. Ukończył szereg szkoleń specjalistycznych z zakresu techniki lotniczej, przepisów, metodyki badania wypadków oraz systemów pokładowych w tym systemów obserwacji lotniczej. Stopień doktora nauk technicznych uzyskał w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych w Warszawie w zakresie eksploatacji samolotów i śmigłowców. Przez wiele lat związany z lotnictwem wojskowym, państwowym,  a następnie lotnictwie cywilnym. Przez kilka lat członek personelu latającego.

Ekspert Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Członek Polskiego Klubu Lotniczego. Brał udział w badaniach wielu incydentów i wypadków lotniczych. Autor szeregu publikacji z zakresu niezawodności, techniki lotniczej, bezpieczeństwa lotniczego, praktycznego wykorzystania lotnictwa oraz badania wypadków lotniczych.


Dr inż. pil. Witold Filus

Prezes Polskiego Stowarzyszenia Sportów Powietrznych. Od 1997 roku pracuje w PLL LOT. Kapitan na B787, B767. Instruktor balonowy, szybowcowy i samolotowy I klasy.

Entuzjasta sportu balonowego, od 1997 roku w balonowej kadrze Polski. Zdobył 5 Pucharów Polski na 7 rozegranych, sześciokrotny Mistrz Polski, dwa razy zdobył srebrny medal w Pucharze Europy, wygrał wiele prestiżowych zawodów międzynarodowych, brał udział we wszystkich Mistrzostwach Świata rozgrywanych od 1996 roku. Założyciel Skywalkers Balloon Club.

W rankingu polskich pilotów balonowych jest na pierwszym miejscu. Od kilkunastu lat w ścisłej kadrze Polski. Pierwszy pilot, który dokonał Zimowego przelotu balonem nad Tatrami. Do tej pory zdobył 6 Pucharów Polski na 8 rozegranych, sześciokrotny Mistrz Polski, dwa razy zdobył srebrny medal w Pucharze Europy, wygrał wiele prestiżowych balonowych zawodówmiędzynarodowych, brał udział we wszystkich Mistrzostwach Świata rozgrywanych od 1996 roku.

W 2007 roku został uhonorowany tablicą w Alei Gwiazd Sportu we Władysławowie jako pierwszy przedstawiciel polskiego baloniarstwa.


Dr inż. pil. Tomasz Balcerzak

Prezes Wademekum Sp. z o.o., Ekspert Europejskiej Rady ds. Innowacji (EIC), Ekspert Rady Naukowo-Technicznej Rządu Malty, Ekspert Europejskiej Agencji Nawigacji Satelitarnej, Wykładowca Politechniki Śląskiej, Katedry Technologii Lotniczych oraz Uczelni Łazarskiego w Warszawie.

2013-2016r. Prezes Zarządu Polskiego Klubu Lotniczego, poprzednio Prezes Zarządu/Dyrektor Generalny Eurolot S.A. Od lipca 2011 do końca grudnia 2014 r. Przewodniczący Rady Nadzorczej spółki WRO LOT-usługi lotniskowe. Od maja 20011 do grudnia 2013 r. pełnił funkcję Członka Zarządu ds. Operacyjno-Technicznych w Polskich Liniach Lotniczych LOT m.in. koordynując szereg projektów w obszarze operacyjno-technicznym oraz nadzorując program restrukturyzacyjny. Od 2009 roku Tomasz Balcerzak pracował początkowo jako Prezes, a następnie Członek Zarządu oraz Dyrektor Operacyjny w czarterowej linii lotniczej Enter Air. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. jako Pilot-Dowódca Załogi w 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego w Warszawie, Dyrektor Operacyjny w linii lotniczej Centralwings, a także Dyrektor Zarządzający w spółce FDS-Flight Dispatch Services oraz Dyrektor Jakości w linii lotniczej Fly Jet.

Ukończył Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych w Dęblinie otrzymując tytuł podporucznika pilota inżyniera. Wiedzę uzupełniał również podczas dodatkowych studiów magisterskich, następnie otrzymując tytuł doktora na Uniwersytecie Warszawskim oraz podczas studiów podyplomowych w Szkole Głównej Handlowej. Jest również wykładowcą m.in. prawa lotniczego oraz gospodarczych zagadnień transportu lotniczego i kosmicznego Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uczelni Łazarskiego.


Mgr inż. pil. Eugeniusz Piechoczek

Eugeniusz Piechoczek z lotnictwem związany jest od początku swojej drogi zawodowej. Absolwent Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie, kierunek agrolotnictwo; od 1984 roku posiada licencję pilota samolotowego liniowego i zawodowego śmigłowcowego. Licencję pilota zawodowego zdobył w 1984 roku. Na początku lat dziewięćdziesiątych Turboletem, czeskim samolotem krótkiego zasięgu, pokonał Atlantyk – po raz pierwszy po II wojnie światowej (przed nim dokonał tego Henryk Skarżyński). Najcięższym pilotowanym przez niego statkiem powietrznym był Boeing 707. W latach 1999-2001 dyrektor portu lotniczego Okęcie. Obecnie prowadzi własną firmę śmigłowcową AIRCOM.


Jest autorem innowacyjnych technologii i zastosowań statków powietrznych. Obszar zainteresowań badawczych: wspomaganie oceny porównawczej procesów świadczenia usług z wykorzystaniem alternatywnych środków technicznych; systemy symulacji lotu – nowe zastosowania; odporność systemów infrastruktury krytycznej na zagrożenia ze strony platform lotniczych; innowacyjne metody diagnostyczne z użyciem platform latających.


Mgr inż. Magdalena Mrozik

 

 

Transport Safety Systems - nowa specjalność ! (prowadzona w j. angielskim)

Transport Safety Systems - nowa specjalność

Projekt „Umiędzynarodowienie studiów na Politechnice Śląskiej poprzez opracowanie i uruchomienie specjalności lotniczych” przewiduje uruchomienie na naszym wydziale od semestru letniego w roku akademickim 2017/2018 nowej specjalności na studiach stacjonarnych drugiego stopnia – transport safety systems.

Podstawowe przedmioty na tej specjalności można przedstawić w następujących blokach:
– prawo, przepisy, standardy i dobre praktyki w transporcie,
– operacje lotnicze i procedury operacyjne,
– nawigacja i monitorowanie procesów transportowych,
– zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie.

Szczegółowy wykaz przedmiotów jest przedstawiony w planie studiów (plik Excela) – w skoroszycie z siatkami studiów w pierwszym arkuszu są przedmioty wspólne dla różnych specjalności, w następnym przedmioty specjalnościowe.


Nowa specjalność jest odpowiedzią na bieżące potrzeby rynku pracy. Głównym celem kształcenia są umiejętności z zakresu szeroko rozumianego bezpieczeństwa w transporcie. Program studiów przygotowano, uwzględniając kierunki rozwoju wskazane przez przedsiębiorców z różnych działów transportu. Wszystkie zajęcia będą prowadzone w języku angielskim. Absolwenci (także cudzoziemcy) będą przygotowani do pracy w międzynarodowym środowisku. Wysoki poziom przygotowania do pracy ma im umożliwić podjęcie odpowiedzialnych zadań w zakresie bezpieczeństwa transportu bezpośrednio po studiach.

Projekt przewiduje dodatkowe działania wspierające absolwentów (także cudzoziemców), którzy chcieliby kontynuować naukę bądź podjąć pracę zawodową w Polsce. Zajęcia dla nowej specjalności będą prowadzone przez najlepszych wykładowców z różnych wydziałów Politechniki Śląskiej i z renomowanych uczelni zagranicznych. Dodatkowo będzie działać międzynarodowa szkoła letnia dla studentów, której celem jest integracja środowiska, a dla studentów z zagranicy będzie zorganizowany kurs języka polskiego.

Absolwenci specjalności transport safety systems otrzymają tytuł magistra inżyniera zgodnie z deklaracją bolońską uznawany w wielu krajach i poparty zestawem kompetencji pozwalających na podjęcia pracy w transporcie.

Dodatkowe informacje: dr inż. Jan Warczek, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel. (+48) 32-603-41-66.

Materiały do pobrania-System Zapewnienia Jakości Kształcenia

System Zapewnienia Jakości Kształcenia

W trosce o stałe podnoszenie jakości kształcenia – czynnika warunkującego dalszy rozwój oraz wzmocnienie pozycji Politechniki Śląskiej w krajowym i europejskim obszarze edukacyjnym – Senat Politechniki Śląskiej wprowadza System Zapewnienia Jakości Kształcenia (zwany dalej Systemem), który obowiązuje wszystkie jednostki Uczelni. Uczelniany System prezentuje ramy uwarunkowań i działań związanych z jakością kształcenia, natomiast systemy zapewnienia jakości kształcenia obowiązujące w jednostkach, zbudowane na założeniach uczelnianych, mają uwzględniać własną specyfikę i zawierać szczegółowe procedury i inne niezbędne dokumenty.

Uczelniany System zawiera ogólne zasady oraz najważniejsze uwarunkowania i wytyczne kreowania jakości kształcenia, które sprowadzić można do odpowiedzi na pytanie: co należy zrobić w jednostkach w zakresie zapewnienia jakości kształcenia?

Rzeczywiste zapewnienie jakości kształcenia realizowane jest w jednostkach podstawowych i międzywydziałowych i dlatego System zawiera odpowiedzi na pytanie: co i jak jest wykonywane w ramach tego systemu? Działania i przedsięwzięcia w tym zakresie mają być odpowiednio zaplanowane, a ich realizacja nadzorowana.

System w założeniu ma być prosty, przejrzysty i skuteczny, docelowo odnoszący się do wszystkich form i typów studiów, tak aby nie generował zbędnych dokumentów i nie przysparzał kadrze nauczającej zbyt dużej ilości dodatkowych obowiązków.

System ma być realny, aktywny i ciągle doskonalony. Powinien uwzględniać specyfikę jednostki oraz zrównoważenie trzech aspektów:

  • celów,
  • możliwości merytoryczno-organizacyjnych,
  • kosztów.

System metodycznie zawiera zarówno wymagania Polskiej Komisji Akredytacyjnej, jak i – w racjonalnym zakresie – elementy wymagań norm ISO serii 9000. System jest zgodny z ogólnymi założeniami edukacji wyższej w Polsce i typowymi w krajach UE, a także zgodny ze standardami określonymi w Deklaracji Bolońskiej oraz w dokumencie dotyczącym jakości kształcenia przyjętym w Bergen w 2005 roku.

Wydziałowy system swoim zakresem obejmuje wszystkich pracowników Wydziału Transportu oraz studentów. Za kształt systemu odpowiada dziekan Wydziału oraz powołany przez niego pełnomocnik wspomagany przez komisję wydziałową.

W kadencji 2016-2020 funkcję pełnomocnika pełni dr inż. Robert Wieszała.

Skład wydziałowej Komisji ds. Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia:

przewodniczący:

dr inż. Robert Wieszała (RT1)
członkowie:

dr inż. Jan Warczek (RT2)
dr inż. Damian Gąska (RT3)
dr inż. Tomasz Balcerzak (RT4)
dr inż. Marcin Staniek (RT5)
mgr inż. Katarzyna Bartoszewska (dziekanat).

Na rok akademicki 2016/2017 do prac w Komisji zostali wyznaczeni:

mgr inż. Andrzej Kubik – przedstawiciel doktorantów
Karol Łyczak – przedstawiciel studentów.

 

Audytorzy wewnętrznego SZJK:

dr inż. Robert Wieszała
dr inż. Jan Warczek
dr inż. Damian Gąska
dr inż. Tomasz Balcerzak
dr inż. Marcin Staniek.

Poniższy link przekierowuje do materiałów do ściągnięcia, przydatnych dla Studentów oraz Pracowników Naukowych m.in. w zakresie procesu dyplomowania dla prac magisterskich, inżynierskich, kształcenia, praktyk itp.

https://www.polsl.pl/Wydzialy/RT/Strony/SZJK.aspx

 

 

 

Politechnika Śląska uzyskała Certyfikat Zatwierdzenia Organizacji Szkolenia Mechaników Obsługi Technicznej

Rektor Politechniki Śląskiej prof. Arkadiusz Mężyk odebrał we wtorek, 5 grudnia 2017r., z rąk prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotra Samsona Certyfikat Zatwierdzenia Organizacji Szkolenia Mechaników Obsługi Technicznej – Part 147 Politechniki Śląskiej (OSMOT) – zatwierdzenie numer PL.147.0021.2017. Tym samym Politechnika Śląska dołączyła do zaszczytnego grona uczelni posiadających tego typu ośrodek szkolenia lotniczego.

Certyfikat ten z jednej strony potwierdza fakt, że OSMOT spełnia wymagania przepisów Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia. Z drugiej strony wskazuje natomiast, że OSMOT jest trwale zdolny do zapewnienia bezpiecznego wykonywania działalności szkoleniowej w lotnictwie cywilnym.

Z chwilą otrzymania certyfikatu OSMOT uzyskał prawo do planowania i realizacji szkoleń teoretycznych i praktyk określonych w Dodatku 1 – Part-66 oraz organizacji egzaminów z modułów teoretycznych i wydawania stosownych certyfikatów wiedzy, stanowiących jeden z zasadniczych warunków uzyskania licencji mechanika lotniczego w podkategorii B 1.3. – śmigłowce z napędem turbinowym. Wyżej wymienione przedsięwzięcia szkoleniowe mogą być realizowana przez OSMOT zarówno w odniesieniu do studentów Politechniki Śląskiej, jak również wszystkich chętnych spoza uczelni.

W pierwszym kwartale 2018 roku OSMOT planuje rozszerzyć swoje uprawnienia do podkategorii B 1.1. – samolot z napędem turbinowym i B 1.2. – samolot z napędem tłokowym.

Badania i Współpraca

Zespół Technologii Lotniczych prowadzi prace badawcze i usługowe oraz badania nad kluczowymi problemami lotnictwa cywilnego, w szczególności w zakresie:
-lotniczej platformy technologicznej, z udziałem regionalnych, krajowych i zagranicznych firm związanych z przemysłem lotniczym,
-eksploatacji i obsługi statków powietrznych, infrastruktury lotnisk (projektowanie i gospodarowanie przestrzenią, przepustowość, architektura, spójność infrastruktury transportowej i in.),
-systemów wspierających procesy zarządzania (bezpieczeństwo, infrastruktura lotniskowa, działalność lotnicza, teleinformatyka i in.).